קונדילומה בפה – יבלות וירוס הפפילומה

יבלת הקונדילומה היא יבלת שמופיעה כאשר אישה או גבר נדבקו בוירוס הפפילומה. היא יכולה להופיע באיבר המין, באיזור פי הטבעת ובאיזור הפה והיא נראית כמו יבלת בהירה בצבע לבן בעלת מרקם קשה כשל כרובית. כאשר מופיעה קונדילומה בפה מדובר בדרך כלל ביבלות קטנות על הלשון או ביבלות סביב השפתיים, בדומה ליבלות ההרפס.

לפני שנסקור את הדרכים לטיפול ביבלות הקונדילומה בפה חשוב לציין שבעוד שניתן לטפל ביבלות הקונדילומה כאשר הן מופיעות באיזור הפה או באיזור איבר המין ופי הטבעת, אין כיום טיפול נגד נגיף הפפילומה עצמו. כתוצאה מכך, חשוב להתחסן נגד חיידק הפפילומה. חיסון זה ניתן על ידי רופא הנשים או רופא כללי, לאחר בדיקות ואבחון מתאים וניתן לקבל אותו בקופות החולים.

וכעת ליבלות הקונדילומה עצמן.

היבלות יכולות כאמור להופיע באיזור איבר המין ופי הטבעת אך גם באיזור הפה והשפתיים. כאשר לא מטפלים בהן כפי שצריך, הן יכולות להתפשט ולגרום לסיכויי הידבקות גבוהים יותר. במקרים חמורים מאד נוצרות יבלות רבות סמוכות זו לזו ויש קושי גדול יותר לטפל בבעיה והיא הופכת גם לבעיה אסתטית לא נעימה. לכן, כאשר מופיעה קונדילומה בפה מומלץ למהר ולהגיע לאבחון אצל מומחה כמה שיותר מהר. האבחון מתחיל קודם כל במפגש עם רופא המשפחה ולאחר מכן ניתן לבחור מגוון שיטות טיפול במסגרת קופת החולים ובמסגרות פרטיות שונות.

הטיפול ביבלות קונדילומה בפה תלוי במיקום של היבלת. יבלות שנמצאות על הלשון מטופלות בצורה שונה מאשר יבלות שממוקמות סביב הפה באיזור העור והשפתיים. האבחון שמתבצע אצל מומחה יקבע איזה סוג טיפול יהיה היעיל ביותר עבור אותו סוג של יבלת בהתאם למיקום שלה ולכן כדאי להכיר מגוון רחב של טיפולים ורק לאחר מכן לבחור בטיפול המתאים ביותר.

טיפול בקונדילומה באיזור הפה

טיפול באמצעות משחה: היום יש בשוק מספר משחות שונות שניתן להשתמש בהן לטיפול ביבלות באיזור הפה. רוב המשחות ניתנות במסגרת מרשם רופא. לא כל אחד יוכל להנות מתוצאות טובות לאחר הטיפול במשחה והיעילות של כל משחה תלוי בהרכב שלה כמו גם במצב הקונדילומה עצמה. הטיפול במשחות הוא טיפול יומיומי שיכול להימשך גם ארבעה חודשים ויותר, בהתאם למעקב הרופא. יש למרוח את המשחה על היבלת לפי הוראות הרופא אך חשוב לדעת שהמשחה לא תמנע הופעה של יבלות חדשות. בנוסף, ישנה תופעת לוואי של הופעת פטריות.

טיפול באמצעות לייזר: אחד הטיפולים הנפוצים כיום בתחום הטיפול בקונדילומה הוא טיפול בלייזר. הטיפול הזה נפוץ כאשר קונדילומה בפה ממוקמת בסביבת הפה ולא בתוכו. טיפול באמצעות לייזר נעשה על ידי צריבה, אך המטופל לא מרגיש דבר. הטיפול מצריך אלחוש והרדמה של האיזור כדי שהמטופל לא ירגיש את הצריבה עצמה. הטיפול אורך מספר דקות בלבד.

טיפול באמצעות חנקן נוזלי: חנקן נוזלי הוא טיפול מקובל בקונדילומה גם באיזור איבר המין. טיפול זה יעיל כאשר הקונדילומה נמצאת באיזור חיצוני ולא בתוך הפה או בתוך איבר המין. הטמפרטורה הקרה של החנקן הנוזלי מסייעת לעצור את התפתחות התאים ביבלת ובכך למעשה מייבש החנקן את היבלת והיא נושרת בדרך כלל אחרי מספר ימים.

טיפול כירורגי: ישנם מקרים בהם לא ניתן לטפל בקונדילומה באמצעים האחרים ויש צורך במעורבות כירורגית. מצב זה קורה כאשר הקונדילומה מופיעה בהקף גדול מאד ולא ניתן להסיר אותה באמצעות הלייזר או הטיפולים האחרים. הניתוח יתבצע בהרדמה כללית או חלקית, בהתאם למקום ולמצב הקונדילומה והמנתח יסיר את היבלת ויתפור את האיזור.

 

דילוג לתוכן