תולדות הסיגריה האלקטרונית

הסיגריה האלקטרונית הפכה בשנים האחרונות מאז שהומצאה לפתרון ענק עבור מעשנים כבדים שחיפשו דרך להימלט ממלכודת סכנות העישון ולהפחית באופן משמעותי את עישון הסיגריות. לאחר שנים של ניסיונות גמילה בדרכים טבעיות שונות, הומצאה הסיגריה האלקטרונית שהוכחה במחקרים רבים כבעלת תרומה מהותית לקידום הפסקת עישון בקרב מעשנים כבדים ללא הרבה תופעות לוואי כמו שיטות אחרות. מדהים לגלות שהסיגריה האלקטרונית שנחשבת דווקא לפתרון מערבי לגמרי להפסקת העישון, נולדה בסין – ארץ הרפואה הטבעית, אבל למעשה הבסיס המקורי להולדתה של הסיגריה האלקטרונית היה דווקא בשנות השישים.

בשנת 1963 המציא הרברט א. גילברט את הסיגריה האלקטרונית הראשונה. זו הייתה סיגריה שונה לגמרי מזו שאנחנו מכירים היום. היא הייתה סיגריה שפועלת על אדים ממש כמו הסיגריה האלקטרונית כיום, אך המחסור בכלים למימוש הטכנולוגיה הזו הפכו אותה למוצר שירד מהר מאד מהמדפים ולא הצליח לבסס את עצמו כפתרון מהותי להפחתת עישון.

הסיגריה האלקטרונית כפי שאנחנו מכירים אותה היום היא המצאה ופטנט של הון ליק הסיני. הון ליק היה מעשן כבד מאד שסבל מנזקים כבדים לגופו בגלל העישון, בין היתר מזיהום בדרכי הנשימה שהקשה עליו לישון בלילה. הוא החל לקדם את הרעיון של בניית סיגריה אלקטרונית שתחסוך ממנו עישון של טבק מזיק לבריאות אבל תאפשר לו להנות מהעיסוק בעישון ממש כמו קודם.

בשנת 2003 הציג הון ליק את הסיגריה האלקטרונית שהמציא ורשם עליה פטנט. את האבטיפוס של הסיגריה האלקטרונית ניסה ליק על אביו שמצא שהפתרון הזה יעיל מאד עבורו. ליק עבד בחברת פיתוח בשם גולדן דרגון שלקחה את הרעיון הבסיסי שלו והפכה אותו למוצר בר קיימא. החברה הזו הפכה עם השנים לחברה הראשונה שייצרה ושיווקה סיגריות אלקטרוניות.

הכל התחיל בסין

בשנתיים שעברו מאז שרשם הון ליק על הסיגריה האלקטרונית פטנט, פעלה החברה כדי לייצר סיגריות אלקטרוניות ולשווק אותן בסין. המוצר הזה שווק בעיקר לאנשי העסקים הסיניים שסבלו מבעיה בה לא יכלו לעשן במהלך טיסות ונסיעות ארוכות והיו צריכים פתרון שיעזור להם בשעות הקשות האלו. לאחר הצלחה בקרב אנשי העסקים המעשנים, גילתה החברה כי אפשר לשווק את המוצר כפתרון יעיל להפחתת עישון בקרב הציבור כולו. החברה הוציאה מספר דגמים שונים של הסיגריה האלקטרונית ושיווקה אותם בסין ובכמה ארצות נוספות.

בשנת 2007 הגיעה הסיגריה האלקטרונית לארצות הברית ולארצות אירופה. היא החלה לתפוס את מקומה כאמצעי להפחתת עישון בקרב מעשנים כבדים וקלים כאחד. לצד הפיכתה למוצר מוכר, החלו חוקרים רבים לבדוק את השימוש בסיגריה האלקטרונית ואת האפקטים הבריאותיים שלו. בתחילה גילו החוקרים שהסיגריה האלקטרונית, למרות הבטחתה להיות בריאה יותר מסיגריה רגילה, כוללת גם ניקוטין בתוך נוזל המילוי של הסיגריה. בשנים האחרונות הורדו נוזלי המילוי שכוללים ניקוטין מהמדפים והיום מדובר בנוזלי מילוי שאין בהם חומרים ממכרים אלא בעיקר מתבססים על גליצרין וחומרי טעם וריח.

ישנן היום כמה יצרניות בולטות של סיגריות אלקטרוניות, בעיקר בסין ובארצות הברית, שממשיכות כל העת להמציא מנגנונים מתקדמים של סיגריות אלקטרוניות, נוזלי מילוי בטעמים שונים ולהקל את חוויית המשתמש ככל האפשר. בכל שנה יוצאים יותר ויותר דגמים של סיגריות אלקטרוניות והמחיר שלהן הפך אותן למוצר חסכוני מול רכישת סיגריות רגילות באופן קבוע.

היום ניתן לרכוש סיגריות אלקטרוניות אצל החברות המתמחות אך גם להזמין את ערכות הסיגריה דרך האינטרנט באתרים של חברות המייבאות את המוצרים של היצרנים הגדולים בתחום לישראל. כל אחד יכול להתאים את השימוש בסיגריה האלקטרונית לפי שגרת היום שלו, הצורך בגמילה וכוח הרצון להפחית את עישון הסיגריה הרגילה.

 

דילוג לתוכן