הדברה ירוקה – העידן החדש

אין ספק כי המודעות לחשיבות השמירה על איכות הסביבה מחד, והשאיפה לאיכות חיים גבוהה מאידך –  הם מהגורמים המשמעותיים יותר שהביאו לייצור חומרי הדברה ירוקה שאינה פוגעת בסביבה. ההבנה הבסיסית כי כדור הארץ איננו משאב אינסופי ועלינו להגן עליו מחלחלת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות וכמו כן, רבים מעדיפים שלא לנשום חומרים כימיקלים הרסניים, במיוחד כאשר בבית ישנם ילדים ו/ או חיות מחמד. שיטות שונות של הדברה ירוקה מעניקות אפשרות מוסרית והומאנית יותר למי שהבריאות חשובה לו ולמי שרואה את האקולוגיה כערך משמעותי.

ישנן כמה וכמה שיטות של הדברה ירוקה, חלקן פרטיות וחלקן תעשייתיות, חלק מהן יקרות יותר או פחות ולא כולן נגישות בכל אפשרות. אף על פי כן, ההתעניינות בשיטות הדברה ירוקה שונות הולכת וגוברת ולעומתה ניכר כי פחות אנשים מעדיפים להשתמש בכימיקלים לצורך מיגור מזיקים. לעניין זה חשוב לעשות את ההפרדה בין הדברה ירוקה המיועדת לצרכים תעשייתיים או חקלאיים ולשיטות הדברה ירוקה המיועדות לבתים פרטיים וחללים קטנים יחסית. הדברה ירוקה חקלאית זכתה גם היא לתנופה משמעותית ושלוחות מחקר ופיתוח ציבוריות ופרטיות המיועדות להרחבת התחום של הדברה ירוקה מתרבות ומתקדמות בצעדי ענק.

הדברה ירוקה אינה הגדרה מדויקת ולמעשה ישנם לא מעט ויכוחים על הגדרת התחום. חלק מעוניינים בביצוע הדברה ירוקה מפאת החשש לזיהום דיירי הבית, אחרים מבקשים כי לא ייעשה שימוש בחומרים שאינם חומרים טבעיים ואילו יש מי שחומל את המזיקים ומבקש להימנע מפגיעה בחייהם. הדברה ירוקה, לפיכך, הינה תחום נרחב המתאר תפיסות שונות של אותו הענף. אמנם נכון כי כל המוצרים הנכללים תחת הקטגוריה של הדברה ירוקה – מטרתם הימנעות מנזקים ושמירה על הבריאות – כאשר חלקם מייחסים חשיבות לשמירה על בריאות האדם דווקא ואילו אחרים מבטאים את החשיבות שבשמירה על איכות הסביבה ועל המזיקים עצמם.

לפיכך, הבחירה של חומרי הדברה ירוקה צריכה להיות מודעת ולהתבצע בשיקול ובכובד ראש. אין ספק כי הדברה ירוקה הינו אמצעי ראוי להערכה ליישום תפיסות אקולוגיות ואולם כמו בכל נושא אחר, אין להקל ראש בבחירה של השיטות או החומרים. בין השיטות הקיימות ניתן למצוא סוגים שונים, ברובן מבוצעות על ידי בעלי מקצוע מהשורה הראשונה. אולם גם בעלי מקצוע אלו צריכים להכיר היטב את הצרכים האישיים של הלקוח בטרם החלטה סופית. בין הסוגים השונים של הדברה ירוקה נמצא שיטות הדברה אלקטרוניות ושיטות הדברה ירוקה ביתיות יותר, שיטות העושות שימוש במלכודות, ועוד. חשוב להתייעץ לפני שבוחרים.

דילוג לתוכן