רכיבה טיפולית – לחזק את האיזון הפנימי

רכיבה טיפולית הינה שיטת טיפול מוכרת ומצליחה ברחבי העולם לטיפול במגוון רחב של בעיות נפשיות ופיזיות, מוטוריות והתנהגותיות. הרכיבה הטיפוליתמוכיחה את עצמה שוב ושוב ברחבי העולם כולו כשהיא מוכיחה את יעילותה פעם אחר פעם, בהוכחת שיפור משמעותי בהתמודדות עם בעיות שונות.

אז למה רכיבה טיפולית על סוסים?

  • Outdoors– בניגוד למרבית הפעילויות בימינו, הרכיבה על סוסים מתרחשת מחוץ לחדר סגור, באוויר הפתוח. הרכיבה הטיפולית מאפשרת לרוכב להרגיש את האווירה הכללית סביבו להתנהל באופן חכם יותר במרחב. ידוע כי האוויר הפתוח מעניק תחושת חופש וכמו כן מפתח מיומנויות הסתגלות שאינן נדרשות בחללים סגורים.
  • פיתוח יכולת הנהגה– דבר ידוע הוא כי הסוס אינו מכפיף עצמו מטבעו למרותו של האדם ויש לרכוש סמכות זו. לכן, במהלך הקורס מתמודד הרוכב עם הקושי בהטלת המרות וברכישת הסמכות ולומד בדרכו להנהיג את הסוס ללא סייג.
  • יכולתהעמדתגבולות– רכיבה על סוס דורשת לא מעט הצבת גבולות. הן מצד הרוכב כלפי הסוס והן מצד הרוכב לעצמו. על מנת לרכוש שליטה מלאה ברכיבתו של הסוס ישנו צורך בהצבת גבולות פנימה והחוצה.
  • סבלנות– תהליך לימוד הרכיבה על הסוס אינו מתרחש בין לילה וגם לא תוך שבוע או חודש. לעתים, נדרשים חודשים ארוכים עד ליצירת קשר אותנטי ועמוק עם הרוכב. לעתים הרוכב עצמו רוצה אולם מתקשה להאמין בעצמו, בסוס או במאמן. תהליך הלימוד מצריך נכונות רגשית להתמודדות עם הקשיים שבדרך וסבלנות להתפתחויות השונות.

מה עושים בטיפול?

הטיפול באמצעות רכיבה על סוסים מתחלק לארבעה מעגלים שונים כאשר בכל אחד מושם הדגש על פן אחר של הטיפול ובכל אחד מהשלבים נרכשות מיומנויות חדשות:

מעגל ראשון: במעגל הראשון של הטיפול עובדים על הקשר בין המטופל לסוס. הטיפול מקבל דגש בין ה"אני" של המטופל לבין בעל החיים. כידוע, מרבית המטופלים מגיעים מרקע של אבדן אמון ולכן הדגש בקשר בין המטופל לסוס מושם על יצירת אמון וקשר בינאישי.

מעגל שני: מעגל שני בטיפול שם את הדגש על היחס בין המטפל למטופל ובמקרים אחרים על הרוכב עם המורכב שמאחוריו. בשלב זה הדגשים המושמים הינם על איפוק ויכולת הבלגה מול החברה או האדם הנוסף.

מעגל שלישי: במעגל השלישי בטיפול מושם הדגש על היחס בין המטופל לקבוצה וכן על מיומנויות של שיתוף פעולה, פיתוח יכולת מנהיגות, עבודה בקבוצה ויכולת חלוקה ומיקוד של קשב וריכוז.

מעגל רביעי: המעגל הרביעי והאחרון בטיפול מוקדש ליחס בין המורה לרוכב הלומד. בשלבים אלו מושם הדגש הטיפולי על קבלת סמכות ומילוי הוראות, צדדים אשר מוזנחים במקרים הרבים ביומיום. במהלך הקורס נבחרת קהילה לעבודה עמה והרוכב בוחר פרויקט ייחודי בו יוכל לתת מעצמו לקהילה מסוימת.

דילוג לתוכן